Hogy segítsd?
- Hallgass az ösztöneidre, beszélj hozzá úgy, ahogy jólesik! Bár idétlennek tűnik, de a baba a magas hangon ejtett, elnyújtott szavakra, a szóismétlésre figyel a legjobban.
- Amikor pelenkázod, öltözteted, mondd el neki, éppen mit csinálsz!
Gyakorolni, gyakorolni!
Eleinte főleg szomorúságának, fájdalmának ad hangot a baba. Nagyjából két hónapos, amikor először hallat vidám gurgulázást, kurjantást. A szülők örömmel válaszolnak, amire a baba újabb boldog göcögéssel reagál. Ez már komoly tanulási folyamat! A kisbabád saját magától is tanul: felfedezi, milyen érdekes hangokat tud kiadni azzal, hogy beszívja, kifújja a levegőt, hogy cuppog, hogy kiált, hogy hosszan kitart egy ó-t, egy í-t. Szépen sorban kikísérletezi a világ összes beszédhangját, még a busman csettintők vagy a francia nazális is kiválóan megy neki. Ám közben figyeli is, hogy a környezete ezek közül melyiket használja, a saját anyanyelvének megfelelőket megtartja, a többit lassan „elfelejti”. Szinte folyamatosan gyakorol: gagaga, mmmammma, közben tanulmányozza magát: hogy tartom a számat, amikor ilyen hangot hallatok. Ez segíti el a következő lépésig, az utánzásig, hiszen már tudja: ha anyutól hallom, hogy mama, csak fel kell idéznem, én hogy adtam ki ugyanezeket a hangokat.
Hogy segítsd?
Eleinte főleg szomorúságának, fájdalmának ad hangot a baba. Nagyjából két hónapos, amikor először hallat vidám gurgulázást, kurjantást. A szülők örömmel válaszolnak, amire a baba újabb boldog göcögéssel reagál. Ez már komoly tanulási folyamat! A kisbabád saját magától is tanul: felfedezi, milyen érdekes hangokat tud kiadni azzal, hogy beszívja, kifújja a levegőt, hogy cuppog, hogy kiált, hogy hosszan kitart egy ó-t, egy í-t. Szépen sorban kikísérletezi a világ összes beszédhangját, még a busman csettintők vagy a francia nazális is kiválóan megy neki. Ám közben figyeli is, hogy a környezete ezek közül melyiket használja, a saját anyanyelvének megfelelőket megtartja, a többit lassan „elfelejti”. Szinte folyamatosan gyakorol: gagaga, mmmammma, közben tanulmányozza magát: hogy tartom a számat, amikor ilyen hangot hallatok. Ez segíti el a következő lépésig, az utánzásig, hiszen már tudja: ha anyutól hallom, hogy mama, csak fel kell idéznem, én hogy adtam ki ugyanezeket a hangokat.
Hogy segítsd?
- Mindig válaszolj együtt érzően, amikor érzelmeit fejezi ki. Így megerősíted, hogy érdemes erről „beszélgetni”.
- Ne magyarázz hosszan, bonyolultan, ez túlterheli a kisbabát.
- Tanulj meg hallgatni is, várd meg, míg befejezi a mondanivalóját, utána válaszolj. Így alakul ki a párbeszéd.
Tudom, mit mondtál!
A beszédmegértés első jeleit már hat hónapos korban felfedezhetjük, de ekkor még nagyon sokat számít, hogy ki és milyen körülmények között beszél a kicsihez. A „hol a papa?” kérdés hallatán a pici a papára néz, de csak akkor, ha ezt azonos körülmények között és ugyanolyan hanghordozással hallja újra és újra. Néhány hónap múlva már más környezetben, azután más hangsúllyal is megérti, hogy ez a kérdés mindig az édesapjára vonatkozik. Egyévesen jön el az ideje, hogy a puszta hangsor is jelentést hordoz a baba számára. Ha belegondolunk, nagyon nehéz a szavakat a környezettől függetlenül felismerni, hiszen az élő nyelvben nem mindig hallatszik, meddig tart az egyik szó, hol végződik a másik, ráadásul a magyar nyelv toldalékokat is ragaszt hozzá. Meglepő módon a babák már féléves koruktól felismerik a nyelvtani különbségeket is, ám ezt a tudásukat a gyakorlatban csak jó egy-másfél év múlva kezdik használni.
Hogy segítsd?
- Eljött az ideje az egyszerű képeskönyvek nézegetésének. Vedd az öledbe a babát, és mutass rá a képekre. Mondd, hogy mit láttok! Még nem kell hosszan magyarázni.
- Sétáljatok a lakásban, kertben, és mutasd meg, mi micsoda!
Babanyelv
Az egyéves egyszavas mondatokban beszél. Természetesen ezt gesztusokkal is kíséri. Nyújtja a kezét, pipiskedik, közben azt kiáltja: „Fel, fel!” Nyilvánvaló, hogy ez azt jelenti: vegyél fel, elfáradtam. Szavainak egy részét a felnőttek megerősítésére tanulja meg: amikor a gőgicsélésben ott tartott, hogy „mamama”, akkor anya mindig örült neki, és mondta, hogy „igen, én vagyok a mama!”. Ugyanígy tanulja meg, hogy „papa”, „baba”. Környezete még megajándékozza néhány egyszerűsített (tudományos nevén dajkanyelvi) szóval, amelyet komoly felnőttek nem használnak, de a piciknek megkönnyíti az életét. Ilyen a pipi, a kaki, a cici, pápá és társai. A szavak más részét utánzással sajátítja el, gesztusokkal együtt. Ilyen az egyik leggyakoribb babaszó, a „nem!”, fejrázással kísérve.
Hogy segítsd?
Hogy segítsd?
- Keress olyan mondókákat vagy dalokat, amelyeket el is lehet mutogatni. (Megy a kocsi, fut a kocsi…; Ez a cica fekete, csak a füle tarka…). Élvezni fogja a közös produkciókat.
- Értsd meg akkor is, ha a beszéd ugyan még nem tökéletes, de gesztusaiból tudsz következtetni. Nem kell kicsikarni a beszédet, produkáltatni a picit. A beszédfejlődés is sajátos érési folyamat eredménye, ne siettesd!
Ha egy üzlet beindul…
A beszédindulás egy- és hároméves kor közé tehető. Van olyan gyerek, akinél látszólag a semmiből érkeznek a kerek mondatok, másnál apró lépésenként jelennek meg új elemek. Az átlagos gyerek (olyan persze nincs) másfél éves kora körül 30–80 szót használ, ez a szókincs a további egy év alatt tízszeresére bővülhet! Folyamatosan bombázza szüleit a „mi ez?” kérdéssel, ha furcsa, nehéz szót hall, használhatóvá alakítja (traktor: taktor), ha nem ért valamit, jelentést ad (földrajz: földre rajzolnak), számára nincs értelmetlen szó. A ragozással még nehezen boldogul („enyém autóm”). Háromévesen eljön a „miért?” korszaka, és a legtöbb szülő számára az a pillanat, amikor pici csendre vágyna néha, de közben boldog, hogy a kicsi birtokba vette a nyelvet, és örömmel használja.
Hogy segítsd?
- Hagyd, hadd mondja úgy, ahogy sikerül. Ne javítsd ki minduntalan, csak feltűnés nélkül mondd el a helyes változatot!
- Te mindig helyesen beszélj! A kicsi lehet édi-bédi cukorfalat, de direkt ne selypíts, ne beszélj hozzá pöszén, mert eltanulja.
A kommunikáció mérföldkövei
Az egészséges gyerekek beszédfejlődése tág keretek között változik. Ne lepődj meg, ha a te babád az alábbiaknál valamivel előbb vagy később jut el egy állomáshoz.
6 hetes: visszamosolyog.
2 hónapos: örömében kurjongat.
3 hónapos: saját hangját utánozza, gyakorol.
6 hónapos: gőgicsél, szótagsorokat ismételget, megjelennek a beszédértés első jelei.
9 hónapos: a tudatos utánzás kezdete.
1 éves: az első szavak, a beszédértés egyértelmű.
1,5 éves: szókincsrobbanás, „mi ez?” korszak, a nyelvtani elemek megjelenése.
2,5 éves: „miért?” korszak, folyamatos beszéd, szóalkotás.
Baj van?
6 hetes: visszamosolyog.
2 hónapos: örömében kurjongat.
3 hónapos: saját hangját utánozza, gyakorol.
6 hónapos: gőgicsél, szótagsorokat ismételget, megjelennek a beszédértés első jelei.
9 hónapos: a tudatos utánzás kezdete.
1 éves: az első szavak, a beszédértés egyértelmű.
1,5 éves: szókincsrobbanás, „mi ez?” korszak, a nyelvtani elemek megjelenése.
2,5 éves: „miért?” korszak, folyamatos beszéd, szóalkotás.
Baj van?
Ha a baba nem reagál a hangokra, vagy csak akkor kommunikál, ha jól látja, aki beszél hozzá, lehet, hogy hallászavara van. Ezt minél előbb érdemes kideríteni! Ha egyévesen nem mutatja jelét a beszédértésnek, és másfél évesen sem használ egyetlen szót sem, kérd szakember tanácsát!
Nagyóvodás korig nem jelent problémát, ha néhány hang kiejtése nem tiszta. Fordulj logopédushoz, ha a kicsi beszéde hároméves kor után is érthetetlen. A dadogás három- és ötéves kor között átlagos gyerekeknél is előfordul, de kérj tanácsot szakembertől, szükség van-e kezelésre. Sose csúfold, ne sürgesd, ne javítgasd ki, ne mondd el helyette!
Nagyóvodás korig nem jelent problémát, ha néhány hang kiejtése nem tiszta. Fordulj logopédushoz, ha a kicsi beszéde hároméves kor után is érthetetlen. A dadogás három- és ötéves kor között átlagos gyerekeknél is előfordul, de kérj tanácsot szakembertől, szükség van-e kezelésre. Sose csúfold, ne sürgesd, ne javítgasd ki, ne mondd el helyette!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése